Dagarna bara flyger förbi.. det är så mycke som händer och så lite tid, at hinna med allt? Med Peppi har vi tävla aglity sista veckoslutet sen och idag tävla vi lydnad. Det är ingen skilnad vilken gren det gäller, när vi har ett och samma problem. Problemet är att Peppi lyder när det passar för henne? Jag undrar, har vi tränat för mycke nu med Peppi, när hon börjar och bråka?

På agilitytävlingen stanna hon på bommen, titta på mig och hoppa över kontaktområde, Murrr! Fast jag tydligt sa: KOSKE! och det betyder att hon ska göra "nose touch" och det har vi öva hela vintern och hon vet nog vad hon skall göra men...

Och idag på lydnadstävlingen så var allt helt hämskt! Vi fick 135,5/200 och det är det sämsta resultatet vi har alldrig gjort! Hon vägra att följa fot! Och det behövs ju bara i nästan alla rörelser, sniff:(  Jag vet inte va jag ska göra nu? Tack och lov så har jag Lasse! Vi gjorde en lång skogspromenad och jag fick fundera i lugn och ro på följande steg... Vi har nästa lördag Leena Välimäkis skolning och jag väntar på den och frågar vad Lentsu tycker on situationen? Men jag kan bara inte fårstå hur kan Peppi bara mitt i allt sluta och jobba? Hon bara stannar och stå och sen när jag locka på henne så kom hon men var totalt ointreserad om mig, hon gick och titta omkring och skulle hälsa på domaren, osv. Inkallningen gick bra och hoppandet också, men det var det som gick, allt annat var helt förstört, och vi borde tävla på FM-tävlingen efter tre veckor, panik!!! 

Lasse då? Vi har träna lite spår, lydnad och agility. Allt gå bra, med en stor iver och med mycke fart! I lydnad så börjar han konsentrera sig fint, och å agilityplanet så övar vi bara grundsaker, olik hinder, nose touch, osv. Lasse kommer med hos Lentsu nästa lördag, vi får se vad hon säger om svarta blixten?

Sen har jag anmält Lasse på utställning i juni och i juli så ska vi gå och titta på får/valla? Det ska bli spännande. Nu i juni så kommer jag att ha lite mera ledigt så vi hinner göra mera saker med Lasse och låta Peppi vila, om det är de som hon behöver? Och sen juli har jag en hel månad semester! Då ska vi simma, plocka bär och njuta, och kanske tränä lite:)

Päivät vain kiitävät ohi,kun on paljon kivaa tekemistä! Pepin kanssa on kisattu agilityä ja tokoa, ilman menestystä! Ongelma on oikeastaan sama molemmissa lajeissa, Peppi tekee mitä tykkää, ei mitä pyydetään. Minä mietin että onko Pepillä ollut liikaa ohjelmaa viime aikoina, kun se nyt protestoi jotain? Agilityssä se temppuili puomilla, kun annoin käskyn :koske, se pysähtyi ennen kontaktia, katsoi minua ja hyppäsi! Ja sitä nose touchia on harjoiteltu koko talvi, joten Peppi osaa koskea!

Tokossa se sitten kieltäytyi seuraamasta! Iha hirveät minuutit kehässä, koira jätättää, pysähtelee, tekee omiaan ja haistelee. Korvat olivat ihan turhat koristeet tänään, Murr! 135,5/200p.

Peppi totteli viime syksynä sateessa, märällä nurmikollakin paremmin kuin tänään!! Tänään vain luoksetulo ja hyppy sujuivat niin kuin pitää, sniff...Minä en tiedä mitä tehdä? Onneksi minulla on Lasse terapiakoirana:) Tänään tehtiin pitkä metsälenkki ja mietin rauhassa suunnitelmaa. Meillähän on SM-kisat kolmen vikon kuluttua, kiva! Mutta minä toivon nyt että ensi lauantaina Leenä Välimäen koulutuksesta tule joku hyvä idea tähän ongelmaan?

Lasse sitten? Sen kanssa on harjoiteltu tokoa, agilityä ja hiukan jälkeäkin on tehty. Kaikki mitä tehdään tehdään nopeasti vauhdilla:) Lassen keskittyminen on selvästi paranemaan päin varsinkin tokossa se tekee töitä kivasti, saa nähdä mitä Lentsu tykkää siitä? Agilityssä pitää keskittyä perusasioihin, nosetoucit kontakteilla, kujakepit ja ohjauksen perusteet, sekä esteiden oikeanlainen suorittaminen. 

Kesästä on tulossa kiireinen? Kesäkuussa Lasse menee erkkariin ja heinäkuussa menemme paimennuksen alkeiskurssille, jännää! Kesäkuussa minulla on muutama "ylimääräinen " vapaapäivä, jotka voin hyvin käyttää Lassen kanssa puuhaamiseen ja antaa Pepille lomaa, jos se on sitä vailla? Sitten heinäkuussa minulla on loma! Silloin uidaan nautitaan, poimitaan marjoja pakkaseen ja ehkä vähän treenataan jotain:)