Den här veckan var trevlig, jag hade ledigt ännu på måndagen, sen jobba jag tre dagar och nu har jag haft tre dagar ledigt igen! Man skulle kunna alltid jobba så här:) Ännu en vecka och sen har jag fyra veckor semester!! Jippiii!!

Efter som jag har varit mycke ledig så har vi hunnit träna flera gånger med Lasse. På måndagen träna vi agility med Marika och kelpien Rico. Vi öva att vända på Lasse, för han har sådan fart  på "banan" att det är inte det lättaste att vända honom till följande hinder? Sen träna vi lydnad  varje kväll i parken. Det är roligt att tränä i parken på kvällarna när det är lungt och tyst. På onsdagen hade vi Niinu Linnas agilityträning med Peppi och jag var ganska nöjd, bara att det vi har träna mest gick sämst och allt annat gick hur bra som hälst... Det är min Peppi, hon gör såhär ofta..?

På fredagen hade vi inte bättre att göra än träna, på förmiddagen. Vi börja med Sari och Pyry med lite lydnad och sen kom Saija och Voltti och vi träna agility. Vi träna att Lasse skulle "läsa" såna hinder som är längre borta och att jag skulle kunna röra på mig när Lasse ännu är på vägen till mig via hindren som är mellan oss två.. Dåligt förklarat? Men Lasse jobba fint, han "hitta" hindren och han är så snabb! Jag springer och ändo känns det som jag skulle stå stilla när Lasse kommer förbi mej så att vinden bara susar... Fin hund!

Vi har inte ännu övat att hoppa med honom, när han växer, men vi övar med 20cm hinder, så han hoppar inte, bara springer med full fart. Vi funderar med Pauliina om vi skulle få ihop en hoppteknik kurs till hösten? Det skulle kunna vara nyttigt?

Idag hade vi lydnad träning med Sari och Saija. Det var roligt och det är viktigt att öva med andra hundar så att valparna lär sig att konsentrera fast andra valparna gör eget. Lasse kan det här ganska bra, men om någon kastar apporten så bli det svårt,  för att det är så roligt... Efter träningen så åkte vi till stranden och alla blev våta, hundarna fick simma, Lasse tycker om att plaska i vattnet, men är inte så mega ivrig att simma fast han simmar helt fint, när jag stå i vattnet och han kan blöta ner mig också:)

 

Tämä oli hyvä viikko, ensin kolme päivää vapaata, sitten kolme päivää töitä ja taas kolme päivää vapaata! Jippii! Vielä viisi työpäivä ensi viikolla ja sitten alkaa hyvn ansaittu loma, neljä viikkoa pelkkää lomaa!

Kun viime viikolla oli normaalia enemmän vapaata niin olemme ehtineet harjoitella tavallista enemmän. Maanantaina olimme Marikan ja Ricon kanssa kentällä, agilityä harjoittelemassa. Lasse opetteli pakkovalssiin kääntymistä ja se alkoikin sujua tosi hyvin. Lasse on aika vauhdikas ja kääntymistä täytyy harjoitella säännöllisesti, muuten hukka perii..?

Joka ilta olemme harjoitelleet tokoa ja moni asia alkaa sujua aika hyvin, ruutu, nouto ja tunnarin etsiminen ja palautus. Keskiviikkona oli Pepin agilitytreenit, vikat ennen Pepin kesälomaa. Treenit menivät hyvin tosin putki/puomi erottelu, jota harjoiteltiin ennen SM-kisoja ahkerasti meni ihan surkeasti penkin alle keskiviikkona, mutta Pepin kanssa on vain tällaista välillä. Peppikulta!

Perjantaina mentiin kentälle aamupäivälla Sarin kanssa ja treenattiin hiukan tokoa ensin ja sitten kun Saija pääsi töistä hän koulutteli meille agilityä, aiheena sivu-irtoaminen. Varsin hyödyllistä treeniä kun koirista löytyy vauhtia ihan riittävästi ja olisi hyödyllistä jos koiran voisi lähettää hiukan kauemmas esteille ja päästä itse etenemään kohti seuraavia esteitä. Lase oli oikein pätevä, luki rataa kohtuullisesti(?) ja haki varsinkin putken tosi hyvin myös kulmasta. Sitten harjoiteltiin hiukan poispäinkäännöksiä, mutta se ei kyllä sujunut kovin hyvin, mä olen liian hidas ja Lasse ehti aina pyörähtää yhden ympyrän kun mun pitäisi vaihtaa kättä, ehkä mä vaan tyydyn vippaamaan yhdellä kädellä kuten Saija tekee?

Tänään sitten käytiin kentällä tokoilemassa, Sarin ja Saijan kanssa. Tehtiin kaikenlaista ja lähes kaikki sujui hyvin, seisomisia pitää vahvistaa, paikallaoloja pitä harjoitella paljon ja noudossa voisi kokeilla namipalkkaa jonkin aikaa. Ruutuun pitää laittaa lätkä jne. Lopuksi vietiin pennut uimaan järveen! Kaikki kastuivat ja koiratkin lopuksi uivat.